Antwerpen bakent 9 sfeergebieden in binnenstad af voor ondernemers en investeerders

Antwerpen bakent 9 sfeergebieden in binnenstad af voor ondernemers en investeerders

Stad Antwerpen heeft 9 unieke sfeergebieden in het toeristisch centrum afgebakend voor investeerders, eigenaars, vastgoedmakelaars en ondernemers. Deze sfeergebieden kunnen hen helpen om een geschikte locatie voor hun handelspand te vinden of om te investeren.

Als grootste winkelstad van Vlaanderen heeft Antwerpen een gevarieerde mix van mainstream retail, high-end fashion en charmante, originele boetieks. Bovendien is er een groot en divers aanbod van horecazaken en beschikt de stad over een rijk historisch en cultureel patrimonium.

Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme: “Antwerpen staat in eigen land en in de buurlanden hoog aangeschreven als winkelstad. Dat is een reputatie die we moeten koesteren. Wie komt winkelen in Antwerpen, besteedt immers vaak ook geld in onze horeca, overnacht hier, of bezoekt een van onze musea of tentoonstellingen. Het stadsbestuur werkt intensief samen met alle betrokkenen om onze Antwerpse troeven goed uit te spelen.”

Als actiepunt uit de stedelijke beleidsnota detailhandel en in overleg met de vastgoedsector en de handelaars heeft de stad het toeristisch centrum in 9 gebieden onderverdeeld, elk met hun eigen unieke sfeer:

  • Meir Boulevard: bekend als boulevard van ketens tussen Antwerpen-Centraal en de Groenplaats;
  • Schuttershofstraat: de zone waar vooral high-end en luxeshopping te vinden is;
  • Botanique: waar klassezaken gevestigd zijn in een oase van rust;
  • De Wilde Zee: vooral bekend voor speciaalzaken, nicheproducten en ambachten;
  • Modebuurt: met een aanbod van eigentijdse modefilialen;
  • Kloosterstraat: een zeer duidelijke sfeer met een mix van oud en nieuw design en interieur;
  • Historisch Centrum: een mix van handel en horeca omringd door historische trekpleisters;
  • het Eilandje: de voormalige havenbuurt waar heel wat horeca en nachtleven te vinden is;
  • het Zuid: de buurt waar grote musea de trekker zijn van heel wat bezoekers.

Op twee plaatsen is er een overlap tussen twee sfeergebieden, met een mix van beide sferen: de Groenplaats, op de overgang tussen de Meir Boulevard en het Historisch Centrum; en de Steenhouwersvest, op de overgang van de Modebuurt en de Kloosterstraat.

Schepen Koen Kennis: “De sfeergebieden bieden een leidraad voor investeerders, eigenaars en vastgoedmakelaars. Doordat ze een duidelijk beeld hebben van de sfeer die een gebied uitstraalt, kunnen ze doelgericht investeren. Stad Antwerpen kan hier zelf gebruik van maken voor toekomstige projecten of bij beleidskeuzes. Handelaars en makelaars krijgen binnenkort materiaal om deze sfeergebieden mee te promoten, zodat bezoekers ook makkelijk hun weg vinden in ons ruime aanbod.”

Meer informatie over de sfeergebieden staat op www.ondernemeninantwerpen.be. Klik hier voor de rechtstreekse link.


In dit document vindt de pers een overzichtskaart van de 9 sfeergebieden en een detailkaart per sfeergebied:

Afbakening sfeergebieden stad Antwerpen Afbakening_sfeergebieden_stad_Antwerpen.pdf - 2 MB
Koen Kennis Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie
Dirk Vermeiren Woordvoerder schepen Koen Kennis

Stad Antwerpen maakt gebruik van een nieuw verzendsysteem voor perscommunicatie. Voortaan kan je alle verstuurde persberichten ook raadplegen in onze nieuwsruimte op pers.antwerpen.be, en specifiek wat ondernemen en werk betreft is er ook press.businessinantwerp.be. Je kunt je hier registreren om al onze persberichten over ondernemen en werk te ontvangen.

​Copyright headerbeeld: stad Antwerpen | beeld Mike Van Cleven

Over Ondernemen in Antwerpen

ANTWERPEN IS OPEN VOOR BUSINESS

Als metropool op mensenmaat biedt Antwerpen een wereld vol mogelijkheden. Gelegen in het hart van Europa is het de trotse thuisbasis van de op een na grootste haven en de belangrijkste chemische cluster van het continent. Antwerpen is bovendien de wereldhoofdstad van de diamanthandel en de populairste winkelstad van het land. Vandaag zet de stad extra in op digitale innovatie, circulariteit, creativiteit en gezondheid als pijlers voor haar toekomstige economie. Internationaal en levendig? Check. Innovatief en creatief? Check. Gastvrij en multicultureel? Check. Antwerpen heeft het allemaal.