Antwerpse winkeliers testen slimme technologie uit

Stad lanceert wandelroute doorheen Smart Retail Area, die online en offline shoppen samen brengt.

De komende maanden transformeert het winkelgebied tussen het Operaplein en de Groenplaats zich in een innovatieve ‘Smart Retail Area’, waar detailhandelaars en hun klanten verschillende innovaties uittesten. Meer en meer consumenten kopen online en dus moeten ook fysieke retailers mee de digitale trein op. Een wandeling langsheen 12 locaties in het winkelgebied laat bezoekers kennis maken met uiteenlopende innovatieve toepassingen zoals robots, digitale schermen, QR-tags en social media walls. Zo willen handelaars terug meer klanten fysiek naar de winkel krijgen en wil de stad zich profileren als de winkelstad van de toekomst.

Met het project Smart Retail Area wil stad Antwerpen, in samenwerking met Thomas-More Hogeschool en gesteund door de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), het concurrentievermogen van handelaars en winkelgebieden versterken. Dit doet ze door, zowel op straat als in de winkels, slimme technologie in te zetten die een positieve impact heeft op de beleving van de klanten en op hun aankoopgedrag. Langsheen de ‘Via Sinjoor’, het winkelgebied dat loopt van het Centraal Station over de Meir tot aan de Schelde, worden tot het einde van de zomer verschillende slimme toepassingen getest. Zo is er bijvoorbeeld een robot die ondersteunt bij repetitieve taken van het winkelpersoneel, een social media wall met community-campagnes of QR-tags om de klant beter te informeren over het maakproces en de materialen van de verschillende producten.

Schepen voor middenstand Koen Kennis: “Fygitaal winkelen is de toekomst. De wandelingen zijn een unieke opportuniteit voor handelaars om concreet te ervaren hoe slimme technologie een meerwaarde kan zijn voor hun winkel en om te testen hoe hun klanten er mee aan de slag gaan.”

Lokale economie versterken

Het Smart Retail Area-project in Antwerpen loopt nog tot en met eind 2022 en is één van de acht Vlaamse projecten die recent van start gingen om de lokale economie op een slimme manier te versterken. Alle projecten krijgen steun van de Europese Unie en de Vlaamse overheid.

Schepen Koen Kennis ziet het alvast als een opportuniteit: “Antwerpen is dé belevingsstad bij uitstek, zeker ook op het vlak van retail. Dergelijke innovaties moet je testen, moet je voelen en uitproberen. Dankzij het ‘Smart Retail Area’-project kunnen wij onze handelaars, onze inwoners én bezoekers van Antwerpen daartoe de kans geven.”

Vanaf 8 juni kunnen nieuwsgierigen mee op digitale ontdekkingstocht langsheen 12 winkels in de stadskern. Het kaartje met de exacte locaties, de deelnemende handelszaken en een aantal voorproefjes, gemaakt door stadsgids Tanguy Ottomer, is terug te vinden via deze link. Daarnaast kan iedereen de slimme retail-toepassingen zelf ontdekken in de winkels tot het einde van de zomer, op het moment dat het hen het beste past.

In de mediagalerij  vindt u beeldmateriaal van de verschillende innovatieve toepassingen. Dit is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.

Koen Kennis Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie
Dirk Vermeiren Woordvoerder schepen Koen Kennis