Kwetsbare werkzoekenden geven kledij tweede leven in Circulair Naaipunt met steun stad Antwerpen

Stad Antwerpen en Posthof vzw presenteren Circulair NaaiPunt, één van de innovatieve projecten die dit jaar een toelage van de stad ontvangt om kwetsbare werkzoekenden naar werk te leiden. In dit NaaiPunt werken zes medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, die buurtbewoners helpen om kledij te herstellen, workshops begeleiden en zelf naaiwerk uitvoeren. De stad biedt financiële steun aan dergelijke projecten om zo arbeidskansen te creëren, specifiek voor mensen die niet of moeilijk in aanmerking komen voor een gewone job. Net als vorig jaar werden ook in 2022 verschillende projecten succesvol opgestart.

Dit jaar kregen al 8 innovatieve projecten in totaal zo’n 275.000 euro aan steun van stad Antwerpen. Die initiatieven bieden kansen voor de meest kwetsbare mensen op de Antwerpse arbeidsmarkt. Het project Circulair NaaiPunt, van Posthof vzw, kreeg een ondersteuning van 59.000 euro voor de aanwerving en begeleiding van nieuwe medewerkers.

Circulair NaaiPunt

Posthof vzw stelt in totaal 60 doelgroepmedewerkers te werk als opstap naar vast werk. Tijdens de eerste lockdown, in april 2020, kreeg de vzw de vraag om schorten te naaien voor de zorgsector. Ze hadden toen geen naai-ervaring, maar brachten de juiste partners bij elkaar. Dit werd een groot succes en resulteerde in een eerste Circulair NaaiPunt, dat in mei de deuren opende in Berchem. Iedereen is er welkom van dinsdag tot donderdag tussen 9 uur en 17 uur, en donderdagavond tussen 18.30 uur en 19.30 uur.

Martine Eloy, coördinator Posthof vzw: “Voor corona hadden we nog niets, behalve een droom. We zagen de nood bij Antwerpenaren om weer duurzaam met kledij bezig te zijn. Tegelijk zagen we kwetsbare werkzoekenden met naai-ervaring én gouden vingers. Wat hier op korte tijd gerealiseerd is, was nooit mogelijk zonder de steun van stad Antwerpen.”

In totaal zullen, dankzij de steun van de stad, zes mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kledij verstellen, in eigen productie naaiwerk realiseren en hun naai-expertise delen met burgers. Ze begeleiden workshops ‘naaimachine’ en ‘klein handwerk’ waarbij ze in groep of individueel inwoners helpen met hun vragen rond textiel: knopen naaien, gaatje in een trui stoppen of naden stikken.

Schepen voor sociale economie Tom Meeuws: “NaaiPunt weet duurzaamheid en sociaal engagement te combineren. Dat werkt aanstekelijk. Met hun pril initiatief slagen ze erin om het talent van kwetsbare werkzoekenden te versterken, hun taalervaring te verbeteren en hun jobkansen te verhogen. Bovendien is het ook voor Antwerpenaren een meerwaarde: kiezen voor lokaal en duurzaam kledij herstellen, wordt nog laagdrempeliger.”
Louzan Khalikova (52 jaar - Tsjetsjenië):“Ik leer mijn Nederlands, ik leer naaitechnieken en bewust omgaan met textiel, ik werk in een fijne werkomgeving en ben blij dat ik hier kan opstarten. Mijn droom is een eigen winkel te starten waarin ik mijn naaivaardigheden kan gebruiken.”

Stedelijke steun

Circulair NaaiPunt is één van de acht projecten waarvoor stad Antwerpen financiële ondersteuning geeft via het toelagereglement ‘Nieuwe werkvloeren voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt’. Het kadert in de stedelijke ambitie om sociaal ondernemerschap te versterken.

De uitbating van de camping op Linkeroever, een nieuwe productielijn bij maatwerkbedrijf Arop in Wilrijk en een fietsverkooppunt voor de opgeknapte weesfietsen van De Wielredders kregen eerder al steun. Dit jaar zijn er weer vernieuwende projecten bijgekomen: samenwerking tussen Werkmmaat vzw en Fietsen De Geus, Kringwinkel in de Stuivenbergwijk, FOOD-afdeling bij maatwerkbedrijf Kunnig, een co-creatietraject met reguliere bedrijven van Causasui, een nieuwe productielijn van Yacura bij Kunnig, digitalisering bij maatwerkbedrijf ACG in Deurne en Circulair NaaiPunt.

Elk Antwerps bedrijf kan een innovatief project indienen dat werkgelegenheid creëert voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Na goedkeuring van het dossier kent de stad financiële steun toe. Kijk hier voor meer info en voorwaarden.

Tom Meeuws Schepen bevoegd voor sociale zaken, armoedebestrijding, samenlevingsopbouw, sociale economie, leefmilieu en eredienst | Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Diensten
Karl Apers Woordvoerder schepen Tom Meeuws