Nieuwe concessiehouder voor beheer van slimme wachthuisjes in stad Antwerpen

26/07/2021

Stad Antwerpen heeft JCDecaux aangesteld als nieuwe concessiehouder voor 940 wachthuisjes aan bus- en tramhaltes. Het bedrijf zal de wachthuisjes met publicitaire ruimte niet enkel beheren, maar ze ook uitrusten met slimme technologie zoals wifi en infopanelen. Ook is er aandacht voor duurzaamheid met de installatie van groendaken en zonnepanelen.

Schepen voor openbaar domein en innovatie Claude Marinower: “In januari 2021 plaatste stad Antwerpen een concessie in de markt om de wachthuisjes van de stad te leveren, plaatsen, onderhouden en exploiteren. De stad wil via de wachthuisjes ook een meerwaarde creëren. Daarom werd niet enkel gekeken naar het financiële aspect van de overeenkomst, maar ook naar innovatie en duurzaamheid. JCDecaux zal als concessiehouder de wachthuisjes beheren én voorzien van slimme technologie, groendaken en zonnepanelen.”

Slimme en duurzame wachthuisjes
​De wachthuisjes zullen opgewaardeerd worden met nieuwe technologie. Zo zullen ze niet enkel dienen als ruimte om te schuilen voor regen of wind, maar bieden ze ook extra dienstverlening naar reizigers en burgers. Denk bijvoorbeeld aan wifi, infoschermen met slimme content en sensoren voor dataverzameling. Dat alles met respect voor de geldende privacyregels. Rond duurzaamheid zullen tal van wachthuisjes worden uitgerust met groendaken en zonnepanelen. Welke wachthuisjes welke uitrusting krijgen, gebeurt in samenspraak met de stad.

JCDecaux beheert wachthuisjes als nieuwe concessiehouder
​Als concessiehouder zal JCDecaux instaan voor de levering, de plaatsing, het onderhoud en de exploitatie van 940 bestaande wachthuisjes aan bus- en tramhaltes verspreid over alle districten. Het bedrijf kan zo de publicitaire ruimte exploiteren, mits het betalen van een concessieretributie aan stad Antwerpen.

Jean-Charles Decaux, co-algemeen directeur en co-directeur-generaal van JCDecaux: “We zijn verheugd met dit nieuwe contract waarmee stad Antwerpen haar vertrouwen in onze knowhow en expertise stelt. Al meer dan 55 jaar maakt ons ontwikkelingsmodel het mogelijk diensten van openbaar nut te creëren, te installeren, aan te bieden en te onderhouden die voor iedereen toegankelijk zijn, het milieu respecteren en economische waarde creëren. De digitale innovatie die we nu implementeren, creëert ook een nieuw communicatiekanaal tussen de stad en haar burgers.”
Claude Marinower Schepen bevoegd voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken