Stad ondersteunt matchmakingevenementen die bedrijven helpen groeien
27/07/2021
Sinds dit voorjaar biedt stad Antwerpen financiële ondersteuning voor de organisatie van evenementen waarbij matchmaking op het vlak van kapitaal, talent en businesswerking centraal staat. Ondernemers ontmoeten er bedrijven en organisaties waarmee ze kunnen samenwerken en waarvan ze kunnen leren. De stad wil hen zo een extra stimulans bieden om verder te groeien. Het college keurde deze maand de betoelaging goed van 6 van dergelijke evenementen.
Veel gezonde Antwerpse bedrijven zijn tijdens de coronacrisis in moeilijkheden gekomen. Ze hebben nu nood aan extra kapitaal, talent of de geschikte businesspartners om verder te kunnen groeien. Stad Antwerpen maakte een budget vrij voor de organisatie van evenementen rond deze thema’s, waarop ondernemers bedrijven en organisaties kunnen ontmoeten om hen hierbij te helpen. Zo zet Antwerpen zich ook extra op de kaart als aantrekkelijke stad om te ondernemen en te investeren.
Voorwaarden voor de ondersteuning zijn dat de matchmakingevenementen een open karakter en een marktconforme deelnameprijs hebben, en dat ze plaatsvinden in het arrondissement Antwerpen. De ondersteuning kan tot de helft van de kostprijs van het evenement bedragen, met een maximale toelage van 20.000 euro. Voor evenementen die plaatsvinden in 2021, heeft de stad in een totaalbudget van 95.000 euro voorzien.
Begin juli keurde het college de betoelaging van 6 evenementen goed voor een gezamenlijk bedrag van 84.750 euro:
- de eerste editie van het tweejaarlijkse evenement ‘Antwerp Fashion Week’ van Fashion Brewery rond inclusiviteit, connectiviteit en duurzaamheid, waarop modebedrijven hun collecties kunnen tonen aan retailers uit de Benelux (18-19 juli);
- een reeks van 3 online-netwerkevenementen van Conversation Starter onder de noemer ‘Summer Mix’, waarbij telkens 4 complementaire industriesectoren bij elkaar worden gebracht om ook inspiratie uit te wisselen (29 juli, 12 en 26 augustus);
- een tweedaags matchmakingevenement van Start it @KBC met onder meer een-op-eengesprekken voor start-ups met investeerders, een netwerkavond, een rondetafelgesprek rond duurzaamheid en een talkshow (17-18 november);
- het ‘Find Your Team’-evenement van Netwerk Ondernemen, dat bedrijven middels interactieve sessies en matchinggesprekken verspreid over 6 weken helpt het juiste talent efficiënt aan te trekken (inschrijven kan tot 1 oktober);
- het internationale netwerkcongres ‘Can fashion save the world?’ van Universiteit Antwerpen met presentaties, interviews met grote modenamen, debatten, tentoonstellingen en bijzondere aandacht voor duurzaamheid (digital days op 14 en 15 oktober, congres van 20 tot 22 oktober);
- de 7e editie van ‘De Bertjes’ georganiseerd door Corto bvba, de bekende en aan Antwerpen verbonden tv-show met prijsuitreiking van een jaarlijkse award die innovatieve ondernemers bekroont en ze met elkaar in contact brengt.
Schepen voor economie Claude Marinower:“Uit ervaring weet ik hoeveel ondernemers van elkaar kunnen leren en in welke mate ze elkaar ook in moeilijke tijden kunnen en willen helpen. Maar ze vinden niet altijd de weg, en je kunt nu eenmaal niet expert zijn in alles of iedereen kennen. Als stad dragen we hieraan graag bij door evenementen met focus op matchmaking en netwerken te ondersteunen. Met economische groei als doel.”
De betoelaging gebeurt op basis van het reglement ‘open marktplaats’. Meer info daarover en de voorwaarden om een aanvraag voor een evenement in te dienen zijn te vinden op www.ondernemeninantwerpen.be. Klik hier voor de rechtstreekse link.